Les discoteques catalanes assoliran enguany un record històric d'hora de tancam...
Aquesta tarda ha tingut lloc al Parlament de Catalunya, la presentació de la nova Ordre d’Horaris aprovada recentment per la Conselleria d’Interior de la Generalitat i que regularà els propers anys els horaris de tancament dels bars, restaurants i locals d’oci nocturn de Catalunya. Aquesta nova Ordre d’Horaris incorpora les següents novetats respecte de l’Ordre actual aprovada l’any 2007:
1.- Les discoteques, les sales de ball i les sales de festa veuran ampliat el seu horari de funcionament durant la nit de cap d’any en 90 minuts i els espectacles públics, els bars musicals, els restaurants musicals, les sales concert, els cafès teatre, els cafès concert, els bars, els restaurants, els restaurants bar i els salons de banquets en 1 hora, sense necessitat de petició prèvia. Abans aquesta possibilitat era d’una màxim d’1 hora i depenia de la decisió de l’alcalde de cada localitat. Amb aquesta ampliació, les sales de festa i discoteques podran tancar doncs la nit més important de l’any per als seus negocis i per primera vegada a la història, a les 7:30h de la matinada (i hauran de quedar buides abans de les 8:15h), mentre que els bars i bars musicals podran tancar a les 4h, el que abans només podien fer si els alcaldes els donaven l’autorització corresponent. Aquesta ampliació, li permetrà al sector, compensar l’augment detectat per la FECASARM d’un 20% respecte de l’any passat, en el nombre de festes de cap d’any que enguany està previst que es celebrin en recintes de titularitat municipal.
2.- Les discoteques, sales de festa i sales de ball veuran ampliat de manera automàtica el seu horari de funcionament en 45 minuts les nits d’entre el 21 de Desembre i el 6 de Gener, entre els dies 1 de juny i el 15 de setembre, per Setmana Santa, Carnestoltes, festes locals o patronals de cada municipi, revetlles populars, etc. Fins ara, aquesta possibilitat estava sotmesa a la decisió dels Delegats del Govern (ampliacions de l’estiu) i a la dels alcaldes (en la resta de casos). A partir d’ara, amb aquesta ampliació de caràcter AUTOMÀTIC el sector guanya en confiança i seguretat jurídica. Amb aquesta ampliació automàtica una discoteca podrà tancar les seves portes una nit d’estiu que coincideixi en cap de setmana a les 6,45h mentre que les nits d’estiu d’entre setmana ho podrà fer a les 5,45h. Fins ara, podien tancar les seves portes a les 6h el cap de setmana i a les 5h entre setmana, el que comportava que les nits d’entre setmana la gent hagués de romandre al carrer entre les 5h i les 6h, hora a la que obrien les cafeteries, el que provocava greus molèsties als veïns.
3.- Els bars, restaurants i bars musicals, cafès teatre i cafès concert veuran ampliat de manera automàtica el seu horari de funcionament en mitja hora les nits d’entre l’1 de juny i el 15 de setembre i en determinades dates assenyalades (Setmana Santa, Carnestoltes, del 21 de desembre al 6 de gener -llevat la nit de cap d’any, festes locals o patronals de cada municipi, revetlles populars, etc.). Actualment aquesta possibilitat estava sotmesa a la decisió del Delegat del Govern previ informe favorable de l’Ajuntament i de la Direcció General de Policia en el primer cas i a la decisió dels alcaldes o alcaldesses en el segon. Amb aquesta ampliació de caràcter automàtic el sector guanya en confiança i seguretat jurídica. Un bar musical podrà doncs tancar les seves portes una nit d’estiu que coincideixi en cap de setmana a les 3,30h mentre que les nits d’estiu d’entre setmana ho podrà fer a les 3h. En aquest aspecte cal recordar que aquestes activitats ja varen poder gaudir d’aquesta ampliació per primera vegada a la història l’estiu passat quan, a petició de la FECASARM, els diferents delegats del Govern varen concedir una ampliació de 30 minuts a totes les activitats de bar i bar musical de les diferents localitats turístiques catalanes.
4.- El Director General d’Administració de Seguretat de la Generalitat podrà concedir ampliacions excepcionals, prèvia petició del local interessat i sempre i quan l’Ajuntament i la Direcció General de Policia hi estiguin d’acord. Si el Director General no resol en un mes la petició s’entendrà concedida (SILENCI POSITIU!). Aquest punt permetrà als locals accedir a ampliacions en supòsits excepcionals, el que no estava previst a l’anterior Ordre d’Horaris de l’any 2007
5.- Els Bars Musicals podran obrir a partir de les 12h del migdia. Aquest fet els permetrà obrir més hores ja que fins ara només podien obrir a partir de les 17h, a diferència d’un bar que sempre ha pogut obrir a les 6h del matí.
6.- Ni els locals de règim especial, ni els locals de naturalesa sexual podrán gaudir de cap tipus d’ampliació horària tal i com ho ha posat de manifest el Director General d’Administració de Seguretat de la Generalitat, el Sr . Andreu Joan Martínez en el marc de la roda de prensa celebrada avui.
7.- Els alcaldes i alcaldesses podran reduir els horaris de funcionament dels locals en casos excepcionals per a locals concrets o per a locals concentrats en determinades zones, quan per la seva situació ocasionin molèsties al veïnatge del seu entorn físic o bé per raons de seguretat. En aquest aspecte, des de la FECASARM, -i tal i com aquesta tarda en l’acte de presentació de la nova Ordre d’Horaris ha reiterat el sr. Josep Otero (Vicepresident segon de la FECASARM)-, estem amb total desacord amb aquest precepte doncs considerem totalment injust que un local pugui veure reduït el seu horari de funcionament per raons d’ubicació ja que s’està transmeten una presumpció de culpabilitat, el que generarà més inseguretat jurídica al sector. Des de la nostra federació considerem que un local tan sols hauria de poder veure reduït el seu horari de funcionament en casos molt excepcionals i molt concrets ja sigui per problemes derivats del seu funcionament o per incomplir la normativa en matèria de seguretat i/o de contaminació acústica; però mai per la seva ubicació ja que això pot provocar un sacrifici dels drets empresarials de forma arbitraria. A part d’això, des de la FECASARM creiem que l’alcalde no hauria de tenir la darrera paraula en aquestes decisions, doncs es troben massa propers i sotmesos a la pressió veïnal.
L’aprovació d’aquesta nova ordre d’horaris que ja ha estat aprovada, tal i com han destacat avui el Conseller d’Interior Sr. Felip Puig, el president de la FMC sr. Manuel Bustos i el president de la ACM sr Salvador Esteve, suposarà doncs un pas endavant per al sector de l’oci nocturn i una simplificació de tràmits atès que com a principal novetat, com s’ha dit, i tal i com reiteradament havia reclamat la FECASARM, incorpora una ampliació automàtica per a tots els locals en dates determinades de major afluència de públic (com ara festes locals, festes patronals, revetlles populars, Cap d’Any, Nadal, estiu, Setmana Santa, entre d’altres). D’aquesta manera, s’evitarà que aquestes ampliacions s’hagin de demanar cada vegada a l’Ajuntament corresponent o a la delegació del Govern de la Generalitat tal i com havia fet la FECASARM els darrers anys, amb el que es posa fi doncs a la desigualtat que existia fins ara per raó del territori -doncs molts ajuntaments a vegades no la concedien mentre que d’altres si- i, al mateix temps, també s’aportarà una major seguretat jurídica al sector i una major tranquil·litat alhora de poder treballar més en dates determinades i amb una major previsió, alhora que això evidentment també revertirà en un increment de la facturació dels locals, fet molt importat en un moment de crisi econòmica com en el que ens trobem i més i tenim en compte que enguany la FECASARM ha detectat un increment de les festes celebrades en recintes municipals i emparades pels ajuntaments (sobretot per Cap d’Any i Sant Joan).
Per un altre costat, cal remarcar que aquesta modificació dels horaris dels locals d’oci nocturn contribuirà d’una manera important a que el desallotjament dels locals es produeixi d’una manera esglaonada i menys sorollosa principalment en zones turístiques durant la temporada d’estiu, ja que s’enllaçarà l’horari de tancament de les discoteques amb l’obertura de bars i cafeteries evitant-se d’aquesta manera problemàtiques com les viscudes aquest estiu a Lloret de Mar, produïdes degut al desallotjament precipitat dels locals d’oci nocturn quan aquests es trobaven a la seva màxima capacitat. És evident que, si aquests locals poden tancar una hora més tard entre setmana a l’estiu tal i com la FECASARM sempre ha demanat de manera insistent, els locals es buidaran de manera progressiva i pacífica i no s’hauran de desallotjar quan es trobin més plens, doncs més d’un 50% del públic ja haurà marxat pel seu propi peu i la resta podran accedir quan surtin del local als bars i cafeteries que ja es trobaran oberts al públic, pel que no es veuran obligats a romandre a la via pública, reduint-se d’aquesta la possibilitat de que es produeixin incidents.
Per a més informació us podeu adreçar al número de telèfon 670.70.33.70.
FECASARM
Comunicació
T. 902.099.500
F. 902.099.400
www.fecasarm.cat




