02 Ene

Balanç 2023 FIHRT

Trenta-cinc associacions i gremis, del Solsonès a Calafell, passant per Lloret de Mar, Hospitalet de l'Infant i Terres de l'Ebre. LA FIHRT recolza els seus associats i com a patronal de les pimes i els autònoms del sector de l'hostaleria, la restauració i el turisme, vetlla pels seus interessos en tots els àmbits. Aquesta funció es desenvolupa a través de la presència de la FIHRT en tot un seguit de comissions, taules i organismes d’interlocució amb les administracions públiques, feina que no seria possible sense la implicació dels seus socis i de les persones que formen part de les Entitats associades.

Viladecans, 31 de desembre de 2023.- El 2023 es tancarà amb el major creixement del sector turístic català (i espanyol) en els últims deu anys. Ni la pandèmia ni la guerra d'Ucraïna han frustrat aquestes expectatives, i l'objectiu ara és mantenir un ritme de desenvolupament que ha aportat el 60% del creixement de l'economia espanyola i el 12,2% del PIB. Per aconseguir-ho, els professionals del sector enscentremen una renovació orientada a tres grans pilars: el benestar, la sostenibilitat i la digitalització.

D'acord amb les dades de Turespaña, el turisme espanyol ha assolit xifres històriques aquest estiu, i l'augment s'ha reflectit també en les xifres d'ocupació, que en agost van augmentar un 5,1% en comparació amb el mateix mes de l'any anterior, superant els números de 2019, l'últim any abans de l'impacte de la COVID-19. Que el 80% dels treballadors siguin de caràcter indefinit demostra l'estabilitat del mercat laboral en el turisme, on la temporalitat ha caigut un 20%.

En total, 2.759.166 espanyols van ocupar en agost llocs de treball vinculats a les activitats turístiques, 134.836 més que el mateix mes de 2022. El 13,5% dels afiliats de l'economia nacional ja corresponen a aquest àmbit. Un 81,8% dels treballadors en turisme són assalariats i els afiliats d'aquest tipus han pujat un 6,2% en relació a l'any anterior. Els autònoms (el 18,2%) han progressat a un ritme més moderat (0,7%).

Dins les diverses activitats del sector turístic, la branca que més afiliats acumula és la hostaleria, que al seu torn és la que ha anotat la major quantitat de noves altes, amb 81.721 més. Les agències de viatges i els turoperadors han registrat un augment de 5.795 afiliats. Encara que l'ocupació turística ha millorat a totes les regions, Canàries i Madrid destaquen per les seves respectives taxes d'increment interanual: 6,2% i 6,1%.

El sector ha experimentat una recuperació sense precedents tant a nivell nacional com internacional. Cap però abordar l'evolució cap a un turisme de qualitat, sostenible, digitalitzat, i molt centrat en l'experiència del client. El client és el centre. En aquest escenari, es busquen perfils vinculats a la tecnologia; un element essencial.

No obstant això, hi ha aspectes preocupants. Catalunya ha experimentat un creixement menor en la despesa dels visitants en comparació amb 2019, i s'enfronta a una desacceleració prevista per al 2024, deguda en part al "deteriorament en les perspectives de l'Eurozona".

L'augment de preus i la pèrdua de poder adquisitiu de les llars europees podrien afectar de manera negativa al sector turístic espanyol, ja que podrien optar per destinacions més barates com Tunísia, Egipte o Turquia, destinacions que ja competien amb Espanya abans de la pandèmia.

El deteriorament de l'activitat econòmica també afectarà al turisme resident; és cert que una part del turisme nacional es podria transformar en escapades dins del territori nacional, però una altra part podria desaparèixer (o reduir-se en nombre de dies o tractant de trobar alternatives més barates, com podrien ser els allotjaments extra hotelers), ja que aquests viatges són despeses fàcils d'eliminar o reduir en circumstàncies d'elevada incertesa i on la pèrdua de poder adquisitiu (i la necessitat de fer ús d'estalvis) ha estat més que evident.

L'activitat turística a Catalunya està "tocant sostre", havent començat a superar els nivells de 2019. Aquest sostre podria portar a un fre en el creixement del sector turístic i a la pèrdua de competitivitat, ja que els increments futurs en la demanda podrien dependre únicament dels canvis en els preus. Aquest 2024 arriba la Copa Amèrica de Vela, i amb ella un nou impuls a l’economia blava. La nominació de Barcelona com a seu de la Copa Amèrica de Vela per l’any vinent busca recuperar l’esperit olímpic que va fer vibrar la ciutat l’any 1992, i suposarà una transformació per la Ciutat. Vilanova i la Geltrú va acollir del 14 al 17 de setembre la prova Preliminar de la 37a Copa Amèrica; un esdeveniment que sense cap mena de dubte va posar en el mapa a la capital del Garraf, tot i que el temps i problemes en la mobilitat no van donar la brillantor desitjada.

La restauració davant un any de rècord

El sector de la restauració a Catalunya ha experimentat un 2023 de recuperació tot i que no exempt de desafiaments. No obstant això, el sector ha entrat en una fase de moderació del consum i s'enfronta a desafiaments com l'encariment de l'energia i els costos salarials, que juntament amb els costos de la compra, representen el 60% de la despesa dels negocis.

La inflació ha afectat la cistella de la compra dels bars i restaurants, amb increments significatius que han intentat no repercutir en els consumidors. A això s'hi suma la preocupació per l'augment continuat en els preus dels aliments i altres costos com la major pressió fiscal i laboral. En termes d'ocupació, la hostaleria ha mostrat una evolució ascendent, tot i que existeix una gran dificultat en trobar personal qualificat.

Per al 2024, el sector s'enfronta a desafiaments com l'evolució dels preus i la recerca de solucions davant la manca de personal qualificat, en un context de moderació del consum.

El desafiament de la sequera i la seva repercussió en el sector turístic

La sequera ha tingut un impacte significatiu en el sector turístic a Catalunya durant el 2023, igual com ho va ser el 2022. En particular, ha afectat negativament els negocis que depenen de l'aigua, com les empreses de caiacs i activitats aquàtiques en aigües interiors, que han patit una forta disminució dels seus ingressos i de la clientela, a causa de la reducció dels nivells d'aigua als rius i embassaments. Aquests negocis han vist una disminució dràstica en les reserves i en la possibilitat d'oferir les seves activitats habituals, afectant també altres negocis locals com restaurants. Les dades mostren que els embassaments de les conques internes catalanes han reduït la seva capacitat, situant-se per sota dels nivells registrats en anys anteriors, i l'Administració, un cop més, s'ha posat de perfil a l'hora d'afrontar el tema i les dificultats de supervivència d'aquests emprenedors.

El 2023 per la FIHRT

El 2023 ha suposat per la FIHRT, un pas més enllà en la seva consolidació com a una de les Federacions de referència en l'àmbit de l'hostaleria, la restauració i turisme. Enguany hem arribat ja a les 35 associacions amb les incorporacions de l'Associació de Restauradors de El Prat, i l'Associació d'Empresaris d'Activitats Nàutiques en Aigües Interiors de Catalunya, i superem els 5.300 socis en escreix.

El Projecte a Terres de l'Ebre es consolida de la mà de la Junta Directiva de la FIHRT_TE i de les seves dirigents, entusiastes i compromeses amb la gent i el territori.

Enguany hem treballat en la Xarxa de Creuers Costaners i Fluvials impulsat per PIMEC, de la mà d'AGAN+, i en la comercialització i paquetització d'experiències per a turistes xinesos d'alt nivell adquisitiu, entre d'altres. També hem iniciat una col·laboració molt especial amb laCambra Arrossera del Montsià que ha dissenyat un taper per emportar-se el menjar sobrer dels àpats dels restaurants, i que està elaborat Oryzite. Saps què té d’especial? Que és un material fet a partir de clofolles d’arròs que pot substituirels plàstics en tot tipus de producte i reduirl’impacte mediambiental.

També ha estat el moment de deixar llast. La pandèmia, sortosament, ha passat, i no corresponen col·laboracions com l'existent amb l'AEHT. Ens hi trobarem de nou quan pertoqui.

Tanmateix, la FIHRT tampoc va subscriure el Compromís per un Turisme Sostenible, elaborat per la Direcció General de Turisme, com tampoc ho van fer PIMEC, la Diputació de Barcelona, l'Hostaleria de Lleida, la Federació de Girona, l'ACCAC, Tossa de Mar, i Empordà Turisme entre d'altres. Després de prop de 8 mesos treballant en el Document, no es va trobar un consens sobre el seu contingut, i malgrat les pressions, no ens vam adherir.

No obstant, cal destacar per sobre de tots. el fet de que la FIHRT, per primer cop, es trobarà representada a la Cambra de Comerç de Barcelona, formant part de la Candidatura guanyadors de l'actual President, Josep Santacreu, qui al capdavant de la Candidatura de Va d'Empresa, de la qual en formava part la FIHRT, a través del seu President, va sortit guanyadora. Des de la FIHRT volem que la Cambra de Comerç de Barcelona i Turisme de Barcelona, siguin conscients de la realitat del territori en el que desenvolupen les seves activitats.

Aquest any també ha suposat el retrobar-nos amb els companys d'HOSTELERIA DE ESPAÑA. Després d'anys de no formar-ne part, des de la Junta Directiva es va reconsiderar la pertinença i es va demanar de nou tornar a formar-hi part. El nostre agraïment al seu President, José Luís Yzuel, i al Secretari General, Emilio Gallego.

Ha estat un any intens de col·laboracions amb el Departament d'Agricultura i Acció Climàtica, amb l'Agència Catalana de Seguretat Alimentàriai amb l'AVHIC. LesGuies contra el Malbaratament Alimentari i la preocupació per la sostenibilitat han marcat l'any en quant a formacions i trobades. Creiem en el producte de proximitat, en el km0, en els nostres productors, en la nostre pagesia.

Esperem que la designació de Catalunya com a Regió Mundial de la Gastronomia el 2025 impliqui la participació del sector i no només d'uns quants. La Gastronomia i la Restauració Catalana són un reclam turístic i faria bé la Conselleria d'Empresa i Treballa en valorar-la com cal. Cal més que mai el suport del sector, i amb retallades com les de la CCAM d'enguany a les Associacions, no anem per bon camí. Invents com els APEU no porten a res: els resultats són ben visibles.

Hem d'agrair també la col·laboració i ajut de PIMEC, de la mà del seu President, Antoni Cañete, del Secretari General, Josep Ginesta, i de la Presidenta de PIMEC TURISME, Isabel Galobardes, així com dels Presidents i Presidentes de PIMEC TARRAGONA, Jordi Ciuraneta, i de la de PIMEC TERRES DE L'EBRE, Elisabet Zapater.Atots ells el nostre agraïment, així com als amics i companys de la Federació d'Hostaleria de Lleida, Tossa de Mar, Empordà Turisme, APARTUR, FEDERATUR, i ACCAC entre d'altres.

I finalitzem aquest balanç del 2023 agraint a totes i tots els Presidents i Presidentes, Dirigents, Gerents i personal dels Gremis, Associacions i Col·lectius associats, i als seus socis, empresàries i empresaris del sector de l'hostaleria, la restauració i el turisme, la seva col·laboració i participació en el dia a dia de l'entitat, ja sigui per l'organització de les Juntes Directives i Visites a Cellers i Espais Visitables o d'interès pel sector, com per la seva implicació i professionalitat, així com als nostres partners i col·laboradors, comCOCA-COLA, REPSOL, ESCOLA D'ENOTURISME DE CATALUNYA, CAIXABANK, ARRÒS MONTSIÀ, CENTRAL DE COMPRES B2B, SERHS, ALLIN4B, CONVERSIA, SOUNMACHINE, CENTRAL ENERGY ASESORES PARLEM, PILARBOX, GESTORIA EVALUA, COLZENT MOBILITY SERVICES, SAT VALLES, DISTRIBUIDORA JOAN, BBVA, DABMEDIA, CARYOSA, SGAE, IPAE, SAIA, GRUP381, INIGEST, GIRBARCELONA, PONS, ANA SANTOS, etc.

I gràcies a Musclarium, Les Vinyes del Convent, Pinord, Rosset, Aeroclub de Sabadell, Aigües de Sabadell, Polet, Muscleres Maurici Prats i Altavins Viticultors, Coca-Cola European Partners, Hotel Augusta Vallès, Castell de Castelldefels, IDECE, Ajuntament de l'Aldea, Cava Centre, Somiatruites, Expoebre Tortosa, Mescla, Oller del Mas, Mediterranean Gluten Free, Associació de Celíacs de Catalunya. Premis Vinari d'Enoturisme, CONPYME, Nutrició Sense Fronteres, Centre d'Interpretació de l'Oli de Vandellòs, AVIAT, Semillas Certificadas Castells, Ermita de l'Aldea, Florette, Centre Fluvial del Delta a Deltebre, Els Ullalets, Cafè del Mar, Torre de l’Amo de Viladomiu Nou, La Barana de Berga, etc, per deixar-nos entrar a casa vostra aquest 2023.

F de FIHRT, F de Família. Que aquest 2024 puguem complir els nostres desitjos rodejats de salut i de pau. I al Govern de la Generalitat, Consells Comarcals i Ajuntaments els demanem DIÀLEG, COMUNICACIÓ i ACCEPTACIÓ DE LA DISCREPÀNCIA. No poden fer-se les coses com en èpoques no gaire pretèrites com va succeir durant la Pandèmia amb la presa de decisions des dels despatxos. Cal tenir en compte el territori i parlar amb els sectors implicats; el DL sobre la regulació dels HUTs o el mateix Compromís per un Turisme Sostenible en són un exemple.

Bon Any 2024, Família.

Visto 304 veces Modificado por última vez en Martes, 02 Enero 2024 11:16